Cere Ofertă

Contractul de vanzare-cumparare a unui imobil: acte, taxe, informatii utile

Una dintre cele mai importante rezolutii de an nou ar putea fi chiar cea care presupune mutarea la casa ta. Daca esti in cautarea unui apartament vei avea ceva cercetari de facut, atat in ceea ce priveste imobilul in sine, cat si in vederea incheierii contractului de vanzare-cumparare, chiar daca nu-l realizezi tu. Pentru a alege un apartament te sfatuim sa mergi in showroom-uri sau sa te uiti in sectiunea de galerie pentru a-ti face o idee mai buna despre zona vizata. Desigur, n-ar strica nici sa ai o vorba cu cei mai noi membri ai comunitatii

In ceea ce priveste modelul de contract de vanzare-cumparare imobil, vei gasi destule pe internet, dar recomandat va fi sa afli mai multe despre acte, taxe, dar si alte informatii utile pentru tine. Le gasesti pe cele mai importante in randurile urmatoare!

Ce informatii trebuie sa contina contractul

In general, un contract de vanzare-cumparare imobil trebuie sa contina informatii despre bunul vandut, adresa exacta a acestuia, numarul de camere, suprafata construita, dar si cea utila, numarul cadastral, modul de dobandire a imobilului (mostenire, donatie, cumparare), dar si pretul imobilului (in cifre si litere). Se va mentiona inclusiv metoda de plata si moneda in care se va efectua plata.

Acte si documente necesare

Pentru a realiza un contract de vanzare-cumparare imobil va fi nevoie de urmatoarele acte:

  • Acte de identitate pentru vanzator si cumparator;
  • Acte de proprietate ale imobilului;
  • Certificat fiscal emis pe numele proprietarului din care sa rezulte faptul ca acesta este la zi cu platile catre Stat;
  • Documentatie cadastrala, adica fisa bunului, planul de amplasament si releveu, precum si incheierea de intabulare si asa mai departe;
  • Extrasul de carte funciara;
  • Certificat de performanta energetica, certificat ce va fi eliberat doar de catre un auditor energetic cu atestat;
  • Adeverinta eliberata de asociatia de proprietari/locatari in cazul apartamentelor, adeverinta care sa demonstreze situatia datoriilor fata de asociatie;
  • Ultima factura si chitanta pentru plata la zi a utilitatilor aferente imobilului.

In cazul persoanelor juridice va fi nevoie inclusiv de un certificat de atestare fiscala a persoanei juridice de la ANAF, certificat de inregistrare la Registrul Comertului sau actul in baza caruia se desfasoara activitatea persoanei juridice, un certificat constatator valabil de la Registrul Comertului, o imputernicire/delegatie/hotarare A.G.A. daca exista un reprezentant al persoanei juridice la incheierea actului si o hotarare A.G.A din care rezulta acordul asociatilor cu privire la procesul de vanzare a imobilului. 

In general, astfel de contracte pot fi incheiate in doar trei sau patru zile sau in doua zile in regim de urgenta. Nu va fi necesar ca actele de proprietate sa fie lasate in original la biroul notarial. 

Taxe necesare pentru realizarea contractului de vanzare cumparare imobil

Multe persoane se intreaba cat costa la notar un contract de vanzare-cumparare. Pe scurt: depinde. In conditiile in care vanzatorul va plati pentru ca toate documentele de mai sus sa fie eliberate, plus impozitul la stat, plata cheltuielilor notariale va reveni cumparatorului. 

Onorariul minim perceput de catre un birou notarial pentru autentificarea contractului este prevazut in ANEXA Nr.2 din Ordinul Ministerului Justitiei Nr.46/C/2011. Suma de plata se va calcula gradul, pe transe, luand in considerare valoarea bunului care urmeaza a fi vandut. 

Pe langa taxa de mai sus, cumparatorul trebuie sa mai achite si taxa de intabulare la Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara. Aceasta taxa are un procent de 0.15% din pretul total al apartamentului. Intabularea se va face de catre notar in numele noului proprietar dupa ce s-a incheiat contractul de vanzare-cumparare. 

In cazul in care s-au folosit serviciile unei agentii imobiliare, atat cumparatorul, cat si vanzatorul vor plati un comision. 

Alte informatii utile

In afara de informatii despre acte si taxe, mai trebuie sa cunosti cateva detalii.

Reglementari actuale

Conform normelor in vigoare, originalul contractului de vanzare-cumparare va ramane in arhiva biroului notarial ca masura de siguranta. Partile vor primi un duplicat cu aceeasi functie ca originalul, doar ca nu contine semnaturile notarului, cumparatorului si vanzatorului. Daca acest document se pierde, notarul poate elibera un alt duplicat, dar nu originalul. 

Cumparatorul va fi chemat in aproximativ 10 zile de la autentificarea actului de vanzare-cumparare pentru a intra in posesia extrasului de carte funciara si a incheierii inscrierii in cartea funciara a dreptului de proprietate.

Indicatorul de performanta energetica

Un alt aspect pe care merita sa-l iei in calcul atunci cand cumperi un imobil este indicatorul de performanta energetica. In functie de acesta, cladirea se incadreaza intr-o clasa de la A la G. Pentru a se realiza aceasta clasificare se va lua in calcul consumul total de energie al cladirii si se va analiza modul in care se economiseste energie in imobil. 

Pentru a fi incadrata in clasa energetica A, o cladire trebuie:

  • sa aiba un consum de maxim 125 kWh/m2/an;
  • sa aiba consumul de energie din surse neregenerabile (kWh/m2/an) egal cu zero;
  • sa asigure iluminatul cu surse led;
  • sa automatizeze instalatia de incalzire;
  • sa automatizeze instalatia de consum a apei calde (prin montarea debitmetrelor pe racordurile de apa calda si apa rece);
  • sa aiba instalatiile termice bine izolate;
  • sa aiba peretii exteriori izolati termic;
  • sa aiba tamplarie eficienta. 

Toate informatiile de mai sus vor fi colectate si verificate de catre un auditor autorizat. Proiectul Aqua City a fost realizat astfel incat se sa incadreze in clasa energetica A. 

Afla mai multe despre constructie si finisaje si ia cea mai buna decizie in ceea ce priveste urmatoare ta locuinta!